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Reggae es amor: las convenciones de “amor” y “Babilonia” en la escena reggae de la translocalidad costarricense del Valle Central-Limón

Sergio Hernández (Universidad de Costa Rica)

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Resumen

En la Costa Rica de finales del siglo veinte e inicios del siglo veintiuno, un sector de jóvenes músicos desarrolla prácticas y saberes de la música popular reggae, lo que crea una escena translocal (Valle Central-Limón). Esta escena adopta una sonoridad y un discurso transcaribeño que constituyen una estructura de sentimiento. Esta debe mucho al discurso de “amor”, que dota de sentido a una relación social, en cuyo centro se ubica una experiencia musical. A partir del fenómeno social translocal que describe al reggae contemporáneo, este artículo demuestra la importancia de la música popular como categoría de análisis de los estudios culturales e históricos.

Palabras clave: Escena musical, música popular, estructura de sentimiento, reggae, jóvenes, translocalidad.

 

Abstract

At the end of the 20th century and the beginning of the 21st, young reggae musicians in Costa Rica, through the practices and knowledge of popular music, developed a translocal music scene, crossing the Central Valley of San José and the Caribbean regions of Limón. The trans-Caribbean mobilization of sound and discourse allows the growth of alter-hegemonic thought and musical practices that build up a structure of feeling. In this structure of feeling, the discourse of “love” is identified as a social relation that centers musical experience. Drawing from the translocal, social phenomena described by contemporary reggae music in Costa Rica, this article demonstrates the significance of popular music for cultural studies focused on Central America and the Caribbean.

Keywords: Music scene, popular music, structure of feelings, reggae, youth, translocality



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