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The Qantu and Music Therapy in the Kallawaya Heritage Context

Sebastian Hachmeyer (Royal Holloway University of London)

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Resumen

La proclamación de la cosmovisión andina de los Kallawayas por la UNESCO como “Obra Maestra del Patrimonio Oral e Intangible de la Humanidad” en 2003 definió el fin de una larga lucha por el reconocimiento nacional e internacional de los médicos kallawaya como médicos profesionales. A la vez, creó una plataforma ideal para reivindicar la cultura kallawaya como pueblo o nación indígena durante la reconstitución del estado plurinacional de Bolivia, un proceso que empezó a partir de la asamblea constituyente en 2006 y el exitoso voto del municipio de Charazani para optar por la autonomía indígena originaria campesina (AIOC) en diciembre de 2009. En este contexto patrimonial, el artículo plantea discutir las repercusiones del patrimonio cultural inmaterial (PCI) y la reivindicación de la cultura kallawaya como nación indígena en la percepción y reproducción del Qantu, género musical emblemático de la región kallawaya. Paradójicamente, la UNESCO plenamente reconoció el Qantu como una “musicoterapia”, pero contribuyó, a la vez, a su desvinculación del sentido local de ser una expresión participativa y una práctica relacional del bienestar a niveles corporales-individuales y sociales-comunitarios.

Palabras clave: Kallawaya, Qantu, Musicoterapia, Patrimonio Cultural Intangible, UNESCO

Abstract

The UNESCO proclamation of the Andean Cosmovision of the Kallawaya, as a “Masterpiece of the Oral and Intangible Heritage of Humanity” in 2003, marked the end of a long struggle by Kallawaya healers for national and international recognition as professional healers. At the same time, it created an ideal platform from which to reclaim Kallawaya culture as an Indigenous nation during the constitution of the Plurinational State of Bolivia; a process, which began with the constitutional assembly in 2006 and Charazani’s successful vote in December 2009 to opt for their Indigenous Autonomy or Autonomía Indigena Originaria Campesina (AIOC). This article examines the repercussions of the 2003 UNESCO cultural intangible heritage proclamation and the reclaiming of Kallawaya culture as an Indigenous nation on the perceptions and practices of Qantu music, the emblematic panpipe style of the Kallawaya region. Paradoxically, UNESCO’s recognition of Qantu as “music therapy”, contributed to decontextualizing it from its local meaning as a participatory expression and relational practice of wellbeing at various corporal-individual and social-communitarian levels.

Keywords: Kallawaya, Qantu, Music Therapy, Intangible Cultural Heritage, UNESCO


Fecha de recepción: junio 2018
Fecha de aceptación: diciembre 2018
Fecha de publicación: junio 2019

Received: June 2018
Acceptance Date: December 2018
Release Date: June 2019

 


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