Este sitio web utiliza galletas o cookies. Si continuas navegando entendemos que aceptas su uso.
SIBE - Sociedad de Etnomusicología
Explore TRANS:
By Issue >
By Article >
By Author >

Loading


Share |
Suscribir RSS Suscribir RSS Feed

SIBE
Blog Observatorio de Prácticas Musicales Emergentes
ETNO Revista de música y cultura
IASPM - Espana
Musicalogía feminista
ICTM
IASPM - International Association for the Study of Popular Music

< Back

Far cantare il medioevo: tra accademici e trotskisti

Livio Giuliano (Università degli Studi di Milano)

Descargar / Download PDF >  Descargar / Download PDF >


Resumen

A partire dalla rilettura di Notre Dame proposta da Davide Daolmi, si indagano le ragioni che hanno permesso l'invenzione moderna dell'esecuzione polifonica del XII-XIII secolo, ripercorrendo gli esperimenti promossi nel corso del primo Novecento e consolidatisi, in pieno early music revival, verso la fine degli anni Settanta. Le scelte musicali compiute appaiono espressione del mainstream culturale più che dell'evidenza documentaria e tuttavia, se all'inizio le ragioni musicologiche, pur provvisorie e pregiudiziali sul Medioevo, rimangono riferimento per le prime esecuzioni, in seguito le proposte vocali del Dopoguerra hanno preferito una strada slegata dalla ricerca storica (in realtà priva di nuovi apporti) per trovare ragioni e alibi estetici in ambiti alternativi (sociali, politici, di mercato).

Palabras clave: Interpretazione della musica antica, modi ritmici, - musicologia novecentesca.

 

Abstract

In connection with the interpretation of Notre Dame proposed by Davide Daolmi in this journal, the article analyzes the reasons that allowed the modern invention of polyphonic performance of 12th and 13th centuries, tracing experiments promoted during the early 20th century and strengthened in the early music revival in the late Seventies. The musical choices appear as expressions of a cultural mainstream more than documentary evidence: at the beginning the musicological reasons are references for the first performances (with preconceptions about Middle Age), then the vocal interpretation of the second Postwar became extraneous to the historical research (moreover lacking of any new contribution) and found aesthetic alibis in different environment (social, politic, market).

Keywords: early music performance, modal rhythm, 20th-century musicology


Fecha de recepción: octubre 2013
Fecha de aceptación: mayo 2014
Fecha de publicación: octubre 2014

Received: October 2013
Acceptance Date: May 2014
Release Date: October 2014



Top >


TRANS - Revista Transcultural de Música